Röster från Swedish Climate Symposium

En stor publik tittar på en paneldiskussion med personer som sitter på en scen
Panelsamtal under öppnandet av Swedish Climate Symposium

Efter ett års intensivt arbete av många involverade så är Swedish Climate Symposium, med sina närmare 400 deltagare, i mål. Nu väntar en utvärdering av konferensen, men känslan är att de flesta upplevt det som ett lyckat evenemang. För att ta pulsen under själva symposiet gjorde vi ett par korta intervjuer med några av de som var på plats.

Nöjda arrangörer

Josefin och Lina står och mitt emot varandra och ler
Två glada arrangörer mellan sessionerna

Josefin Madjidian är forskningskoordinator för BECC och Lina Nikoleris är forskningskoordinator för både BECC och MERGE. De är två av dem som har jobbat hårt med att organisera Swedish Climate Symposium det senaste halvåret, och när vi pratade med dem i vimlet på konferensens andra dag kände de sig nöjda:

- Det är jätteroligt att se alla deltagare och det verkar finnas ett stort intresse för att utforska andra discipliner och hitta tvär- och transdisciplinära samarbeten.

Hur känns det så här långt:

- Skönt, vi är glada och det är roligt att träffa och se alla deltagare! Det märks också att vi har mer erfarenhet och vana av att arrangera ett så här stort arrangemang jämfört med sist. Det är mindre stressigt (om än fortfarande ganska stressigt) och vi kan själva delta mer i symposiet. '

Hur uppfattar ni att stämningen bland deltagarna är?

- Intresset verkar stort och folk är öppna för att gå på föredrag inom andra discipliner, ännu mer än under symposiet 2022. Vi har haft större fokus i alla förberedelser på att det ska vara en konferens som bidrar till ökad samverkan mellan discipliner och över sektorsgränser, och upplevelsen är att så också blivit fallet.
- Och vi har bara hört positivt hittills. Deltagarna ser nöjda ut!

Vad tror ni att man som deltagare får ut av att vara här, som man annars hade gått miste om?

- Än en gång får vi nog nämna det tvärdisciplinära. Här får man verkligen chansen att få upp ögonen för klimatforskning utanför det egna forskningsfältet och för hur forskningen kan vara policyrelevant. Det öppnar möjligheter för tvärdisciplinärt samarbete som kan bidra positivt till samhällets klimatomställning - vilket också är viktiga ändamål för både BECC och MERGE generellt.

”spännande att se den stora bredden av olika typer av forskning”

Adrian Gustafsson står vid ett bord framför en orange gardin
Adrian Gustafsson under en av de välbehövliga fikapauserna.

Adrian Gustafsson är medlem i både BECC och MERGE på Lunds universitet. Adrian arbetar för närvarande med modellering av jordar och fleråriga grödor för att hitta sätt att öka kollagringen i jordbruksmark.

Vad är ditt intryck av konferensen?

- Livligt. Det finns många intressanta seminarier och posters. Det är spännande att se den stora bredden av olika typer av forskning.

Vad tror du att man som deltagare får ut av att vara här, som man annars hade missat?

- Nätverksbyggandet är mycket spännande. En stor del av dem som arbetar i Sverige med dessa frågor finns här. Det är värdefullt att kunna prata och tänka tillsammans och att få inblick i vad andra gör.

På vilket sätt har du blivit inspirerad eller hjälpt i ditt fortsatta arbete?

Jag har kommit i kontakt med nya personer som jag hade planerar att mejla, men som jag nu kunde prata med i verkliga livet, vilket underlättar för framtida samarbeten.

”en möjlighet att stärka vår forskningsgemenskap”

Cheng Wu står framför en TV-skärm med symposiets logga på
Cheng Wu gör sig redo för att moderera en postersession.

Cheng Wu är forskare på Göteborgs universitet inom BVOC (Biogena flyktiga organiska föreningar) kemi. Vi träffade henne när hon stod och förberedde sig på att moderera en poster-session.

Vad är ditt intryck av konferensen?

- Det är en väldigt fin chans för människor från olika specifika forskningsområden att mötas, att lära mer om vad andra gör, och för att få en bredare bild av den svenska forskningsarenan.

Känslan av hur unik vår svenska forskning är, och en möjlighet att stärka vår forskargemenskap.

På vilket sätt har du blivit inspirerad eller hjälpt i ditt fortsatta arbete?

Jag arbetar med experimentell forskning, så jag har blivit inspirerad av mycket modelleringsarbete som presenterats av forskare jag lyssnat på. Det är nära kopplat till det jag gör, och vi borde ha mer samarbete.

Mer information om Swedish Climate Symposium

SMHI, de strategiska forskningsmiljöerna MERGE aoch BECC,  och Bolincentret för klimatforskning arrangerade tillsammans det andra Swedish Climate Symposium den 15–17 May, 2024, i Norrköping.

swedishclimatesymposium.com