Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Bild på Maria von Post. Foto.

Maria von Post

Forskare

Bild på Maria von Post. Foto.

Natur på skolgården för lärande, hälsa och hållbarhet

Författare

  • Hanna Andersson
  • Anna Ekblad
  • Amanda Gabriel
  • Sanna Ignell
  • Caroline Isaksson
  • Märit Jansson
  • Polly Jarman
  • Jenny Klingberg
  • Carolina Lindeblad
  • Ebba Lisberg Jensen
  • Pimkamol Mattsson
  • Fredrika Mårtensson
  • Allison L. Perrigo
  • Magnus Nyquist Malmsten
  • Anna Rosdal
  • Marja Roslund
  • Marlis Wullenkord

Redaktör

  • Anna S. Persson
  • Maria von Post
  • Johan Kjellberg Jensen

Summary, in Swedish

Gröna och artrika utemiljöer främjar barns och ungas välbefinnande och kunskap, bådegenom hälsofördelar kopplade till biologisk mångfald och genom att skapa förutsättningarför lek och lärande om natur och miljöfrågor. Skolgården skulle kunna bidra till allt detta,men är idag i hög grad en outnyttjad plats för biologisk mångfald och klimatanpassningav städer. I denna policy brief presenteras huvudsakliga motiv och möjliga åtgärder för attutveckla gröna miljöer och biologisk mångfald på skolgårdar och förskolegårdar.

Avdelning/ar

  • Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)
  • BECC: Biodiversity and Ecosystem services in a Changing Climate
  • Biodiversitet och evolution
  • Biodiversitet och bevarandevetenskap
  • Evolutionary ecology
  • LU profilområde: Naturbaserade framtidslösningar
  • Miljöpsykologi
  • Institutionen för arkitektur och byggd miljö
  • Evolutionär ekologi och infektionsbiologi
  • LTH profilområde: Aerosoler
  • LU profilområde: Proaktivt åldrande
  • Botaniska trädgården

Publiceringsår

2024-04-29

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

BECC Policy briefs

Dokumenttyp

Rapport

Förlag

Centre for Environmental and Climate Research (CEC), Lund University

Ämne

  • Pedagogy
  • Environmental Sciences

Aktiv

Published

Report number

01

Forskningsgrupp

  • Biodiversity and Conservation Science
  • Environmental Psychology

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-987132-5-1
  • ISBN: 978-91-987132-4-4