![Johan Kjellberg Jensen. Bild.](/sv/sites/cec.lu.se.sv/files/styles/lu_personal_page_desktop/public/2023-05/Johan_kjellberg_jensen_portrait.jpg.webp?itok=eXvJk0aW)
Johan Kjellberg Jensen
Forskare
![Johan Kjellberg Jensen. Bild.](/sv/sites/cec.lu.se.sv/files/styles/lu_personal_page_desktop/public/2023-05/Johan_kjellberg_jensen_portrait.jpg.webp?itok=eXvJk0aW)
Natur på skolgården för lärande, hälsa och hållbarhet
Författare
Redaktör
- Anna S. Persson
- Maria von Post
- Johan Kjellberg Jensen
Summary, in Swedish
Gröna och artrika utemiljöer främjar barns och ungas välbefinnande och kunskap, bådegenom hälsofördelar kopplade till biologisk mångfald och genom att skapa förutsättningarför lek och lärande om natur och miljöfrågor. Skolgården skulle kunna bidra till allt detta,men är idag i hög grad en outnyttjad plats för biologisk mångfald och klimatanpassningav städer. I denna policy brief presenteras huvudsakliga motiv och möjliga åtgärder för attutveckla gröna miljöer och biologisk mångfald på skolgårdar och förskolegårdar.
Avdelning/ar
- Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)
- BECC: Biodiversity and Ecosystem services in a Changing Climate
- Biodiversitet och evolution
- Biodiversitet och bevarandevetenskap
- Evolutionary ecology
- LU profilområde: Naturbaserade framtidslösningar
- Miljöpsykologi
- Institutionen för arkitektur och byggd miljö
- Evolutionär ekologi och infektionsbiologi
- LTH profilområde: Aerosoler
- LU profilområde: Proaktivt åldrande
- Botaniska trädgården
Publiceringsår
2024-04-29
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
BECC Policy briefs
Fulltext
- Available as PDF - 476 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Rapport
Förlag
Centre for Environmental and Climate Research (CEC), Lund University
Ämne
- Pedagogy
- Environmental Sciences
Aktiv
Published
Report number
01
Forskningsgrupp
- Biodiversity and Conservation Science
- Environmental Psychology
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-987132-5-1
- ISBN: 978-91-987132-4-4