Nina Reistad
Universitetslektor
Gymnasiets laboratorionsundervisning i fysik–mellan tradition och ändrade styrdokument: Laboratory work in upper secondary physics teaching–between tradition and curriculum reform
Författare
Summary, in Swedish
Laborationer har lång tradition i fysikundervisningen och det finns många klassiska skolexperiment. Samtidigt påverkas laborationsundervisningen av reformer och teknikutveckling. I denna studie fick lärare på tre gymnasieskolor diskutera sin laborationsundervisning. Analysen baseras på händelselogik, där handling ses som intentionell och styrs av determinanterna: målsättning, förmåga, plikt och möjligheter. Studien ger insikt i hur olika faktorer påverkar lärares laborationsundervisning, och hur klassiska laborationer i fysikundervisningen både kan ha en given plats och utmanas av nya förutsättningar. Resultaten antyder att praxis och tradition är starkare påverkansfaktorer än styrdokument i lärares utformning av laborationsundervisningen, vilket delvis kan relateras till en avsaknad av fortbildning.
Avdelning/ar
- Grundutbildning i fysik inom naturvetenskapliga fakulteten
- Nationellt Resurscentrum för Fysik
- Atomfysik
Publiceringsår
2018-02-08
Språk
Svenska
Sidor
1-21
Publikation/Tidskrift/Serie
LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education
Volym
6
Issue
1
Dokumenttyp
Artikel i tidskrift
Förlag
University of Helsinki
Ämne
- Educational Sciences
- Other Physics Topics
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISSN: 2323-7112